Eilen oli todella onnistunut ja antoisa päivä! 😊 Olin niin onnellinen vielä illallakin, että en tiennyt kuinka päin olisin ollut! 

Aamuraportin jälkeen meille oli sovittu tapaaminen DRCHCo:n kanssa 😅 Hirvittävä sanahirviö, mutta kyseessä siis oli District reproductive child health coordinator. Hänen oli hyvää tietoa ja tilastoja viime vuodelta koskien tämän alueen aliravittuja lapsia. Päästiin siinä jo iso harppaus eteenpäin ja löydettiin erittäin pätevän ja kiinnostuneen oloinen kaveri auttamaan asioissa. Se ei ole ihan itsestäänselvää täällä(kään)....Tavattiin myös paikallinen ravitsemusterapeutti.

Tapaamisen jälkeen mulle oli siis varattu sairaahoitajakoululta (Ilembula institution of health and applied sciences) tunti aikaa mun luentoa varten. Isoon luentosaliin oli kerätty koko koulun oppilaat, paikalla oli n. 180 oppilasta, juuri aloittaneista aina kolmannen vuoden opiskelijoihin asti. Esittelin itseni swahilin kielellä, ajattelin josko siitä muutaman irtopisteen sais heti alkuun 😂 Luento kesti reilu puoli tuntia ja opiskelijat kuuntelivat hiljaa ja keskittyneesti ja kirjoittivat ahkerasti muistiinpanoja. Luennon jälkeen sanoin, että vastaan tietysti mielelläni kysymyksiin jos sellaisia on. Ja olihan niitä 😄 Siinä meni toinen puolituntia sitten..toiset kysymykset olivat ihan järkeviä, toisista huomasi, että luento tais olla hieman liian korkealentoinen näille aloitteleville opiskelijoille..No kinaamaankin päästiin, kun yksi tyttö ei ollut tyytyväinen mun vastaukseen imetyksestä uuden raskauden aikana. Se on täällä tabu ja sen kyllä huomasi...Tyttöä selkeästi ärsytti se, että olin sitä mieltä että raskaana olevan pitää jatkaa imetystä (tällä on tosi suuri merkitys aliravitsemukseen ehkäisyssä!). Lopulta hän tyytyi vastaukseeni, toinen asia sitten on muuttaako se hänen näkemystään...tuskin. Siihen täytyy kuitenkin itse asennoitua oikein, mä oon ainakin yrittänyt. Enempään en pysty.

Osastollekin tuli eilen ensimmäinen pahasti aliravittu lapsi, tosi heikossa kunnossa. Siitä tuli sitten mun omapotilas ☺️ Rudi teki hoitokaavion ja minä pidän huolen että hoitoa myös toteutetaan..sekään ei ole täällä itsestäänselvää..Laitettiin tytölle nenämahaletku, opetin hoitajia maidon ja muun antamisessa ja siitä se hoito sitten lähti. Ilta kontrolloiden meni hyvin, yöllä oli sitten ollut ongelmia..No tänään aamulla käytiin tiukasti asiat taas läpi ja kohta lähden katsomaan, onko hommat nyt sujunut. Pääsin myös opettamaan hoitajia ja opiskelijoita käyttämään babyhaleria ja laskemaan laskuja 😅 Perusjutuilla siis mennään....Mutta on ihan mahtavaa tuntea itsensä hyödylliseksi!!!!! 👍🤗

Eilen illalla syötiin yhdessä sairaaalan johtajan sekä ruotsalaisten opiskelijoiden kanssa, ilta oli ihan huikean hauska! Naurettiin vedet silmissä!! 😂 Ihmiset on kyllä täällä niin huumorintajuisia ja hauskoja, että ei mitään rajaa....Sopii mulle hyvin! 😂

Nyt takas osastolle ja sit reppua pakkaamaan...Huomenna lähdetään ylämaille, Mufindiin ☺️ Ajetaan kyllä Inukan kautta, missä on kuntoutuskeskus vammaisille lapsille. Siellä on muutama potilas, joita käydään katsomassa. Sen jälkeen sitten alkaa meidän viikonloppu. 😊