Vieläkään en saa täällä nukuttua, vaikka vatsakaan ei vaivannut kuin aamuyöstä. Ääniä, erilaisia kuin kotona, tietysti, kuuluu koko ajan.. Rottia viipottaa tuolla välikatolla, kaskaat sirittää (lujaa!), peltikatto kolisee ja kaikkea muuta nitinää ja natinaa kuuluu. Kukko alkaa kiekumaan viiden maissa ja moskeijasta kantautuu äänet samoihin aikoihin ellei aikasemmin. No, eiköhän näihin totu..😊 ja varmaan väsy korjaa viimeistään jossain kohtaa.

Mun kämppä on kuulemma (ja varmasti ihan totta) koko Ilembulan hienoin. Tämä on siis Daaktari Leenan eli tohtori Leenan asunto, joka on jo yli 30 vuotta ollut täällä aina talvet tekemässä lastenlääkärin hommia. Kurjien sattumusten takia Leena on nyt Suomessa ja kämppä liikeni siten minun käyttööni. Tässä on kaksi makuuhuonetta, olohuone, työhuone ja keittiö sekä kylppäri. Paljon enemmän kuin olisin ikinä voinut toivoa! Sanoinkin, että asennoiduin savimajaan ja kaikki mikä on sitä enemmän on plussaa! 😊 

Monet kyseli etukäteen, että miten aion pärjätä ötököiden kanssa....no yhden hämähäkin näin sisällä eilen ja ne on mulle ihan vaan kavereita. Jos se olis ollu amppari, niin sit asia olis ihan eri 🙈 Ei siis tarvi jännätä, että niitä tulis sisälle, kamalasti ainakaan. Ulkona niitä sitten onkin kaikenlaisia; värisiä, kokoisia, näköisiä ja kuuloisia 😂 Upeita liskoja, kolibreja ja hienoa tuhatjalkaisia sekä todella kauniita perhosia! Vähemmän kivoja on tähän mennessä tullut vastaan tasan yks: jäätävän kokoinen lentävä kovakuoriainen....pitää niin kamalaa pärinää, että menee kylmät väreet....pörriäiset onkin mun painajainen. Kaikesta muusta selviän kyllä. Käärmeitä odotellessa.....😅 Yks vaarallisempi lajike täällä niitä on, pyörii enimmäkseen maissipelloissa, mutta nyt en muista nimeä. Lähtee kyllä yleensä ihmistä karkuun, mutta jos pääsee puraisemaan, niin jalka menee lopulta nekroosiin. 

Hellettä piisaa, mutta myös ukkosta ja sadetta iltaisin ja öisin on ollut. Aamulla herätessä eli ennen kasia, on jo lähes 30 mittarissa. Sopii mulle 😎 Ukkonen ja sade kuitenkin kivasti raikastaa ilmaa ja yölläkin on sen puolesta vähän viileämpi käpertyä moskiittoverkon alle nukkumaan.

Niin ja tosiaan siitä salaatista....täällä kaikki hedelmät ja vihannekset lannoitetaan ihmisen ulosteilla....juu, luit ihan oikein 😝 Ja niitten huuhteleminen ennen pöytään laittamista on vähän niin ja näin....Joten jos tulet Afrikkaan, etkä halua välttämättä sairastua, älä syö salaatteja!! Pese hedelmät saippualla, sen jälkeen omat kädet ja sitten kuorimisen jälkeen... anna palaa! 😂 Tästä mun tapauksesta on taas opittu jotain ja raportti rotareille on myös mennyt, ehkä matkustusohjeitakin vielä viilataan, who knows. Rudi sanoi juuri, että kun kysyin autossa häneltä että selviänkö tästä, niin vaikka tietysti vastasi, että kyllä, niin ei ollut ollenkaan varma. Mun pulssikin oli ollut jo niin heikko, että oli huolestunut tosissaan (oli se fiksu, kun ei sitä mulle siinä sanonu..). Kokis pelasti mun hengen kuulemma...ja voin sanoa, että sitä on juotu nyt sen verran, ettei ikinä enää tarvi. Koskaan ei oo meinaan ollu mun lempijuoma. Mutta uuden arvon se on nyt saanut 😉